Welke regels gelden er per gewest?
Een van de grote voordelen van het gebruik van dienstencheques is dat je kan genieten van een belastingvermindering. Op die manier wordt huishoudhulp een stuk betaalbaarder voor veel gezinnen. Bovendien zorgen dienstencheques ervoor dat alles wettelijk in orde is. Zowel jij als je werknemer zijn verzekerd en je werknemer kan genieten van alle voordelen die gepaard gaan met legale arbeid. De omvang van de belastingaftrek hangt af van de regio waar je woont.
Sinds 1 januari 2016 zijn de 3 gewesten zelf bevoegd voor de opvolging en de uitvoering van de dienstencheques. Sodexo blijft wel nog steeds de enige uitgever van de dienstencheques voor zowel Vlaanderen, Wallonië als Brussel. Je zal van Sodexo elk jaar een fiscaal attest ontvangen waarmee je de belastingvermindering kan aanvragen.
Sinds de regionalisering van de dienstencheques worden er 3 nieuwe bankrekeningnummers in gebruik genomen voor de bestellingen. Elk gewest heeft zijn eigen bankrekeningnummer.
Sinds 16 januari 2017 zijn de oude bankrekeningnummers niet meer geldig. Indien je toch nog een oud rekeningnummer gebruikt, wordt de gestorte geldsom terugbetaald en moet je opnieuw een overschrijving doen op een van de nieuwe bankrekeningnummers.
De 3 geldige bankrekeningnummers voor het bestellen van de dienstencheques zijn:
- BE41 0017 7246 2610 voor Vlaanderen
- BE15 0017 7247 4330 voor Wallonië
- BE28 0017 7246 3620 voor het Brussels gewest